Κυριακή 1 Μαρτίου 2015

Φιλοσοφία




Εκπαιδευτικό βίντεο, Ηθικά διλήμματα

Σύντομη παρουσίαση του περιεχομένου και του τρόπου προβολής του βίντεο στην τάξη

Το εκπαιδευτικό βίντεο, Ηθικά διλήμματα, αφορά το Κεφάλαιο 6, ενότητες 3 και 4 του σχολικού βιβλίου της Φιλοσοφίας Β΄ Λυκείου και παρουσιάστηκε σε δύο μέρη και σε τρεις διδακτικές ώρες συνολικά. Το πρώτο μέρος αξιοποιεί το μύθο ως εκπαιδευτικό εργαλείο μέσα από τον πλατωνικό μύθο, "Το δαχτυλίδι του Γύγη"(Πλάτωνα, Πολιτεία). Το δεύτερο πραγματεύεται ένα παράδειγμα της  Εφαρμοσμένης Ηθικής, την  ευθανασία. Προαπαιτούμενο για την προβολή του ήταν η εξοικείωση των μαθητών με τους ηθικούς όρους που συνδέονται με την ευρύτερη ενότητα της Ηθικής.  Μετά την προβολή των δύο ενοτήτων ακολούθησε διάλογος, αγώνες λόγων ανάμεσα στους μαθητές, αναφορικά με την «υπεράσπιση» της ευθανασίας ή την καταδίκη της, συμπλήρωση ερωτηματολογίου και κριτική αποτίμηση της παρουσίασης.

Αξιολόγηση του εκπαιδευτικού βίντεο «Ηθικά διλήμματα»


Κατ’ αρχάς οι μαθητές παρατήρησαν πως το βίντεο ήταν μεγάλο για να προβληθεί σε μία διδακτική ώρα. Θεώρησαν επιτυχημένη την τεχνική επεξεργασία του,  εκφραστικό τον τρόπο παρουσίασής του και καλό το ρυθμό της αφήγησης. Μερικοί εξέφρασαν την άποψη πως θα ήταν προτιμότερο να γίνει παρουσίαση δια ζώσης ή με ένα απλό power point, ενώ άλλοι διαφώνησαν λέγοντας ότι το βίντεο μπορεί να καταστεί κοινόχρηστο και προσβάσιμο κάθε στιγμή από κάθε ενδιαφερόμενο.  Αξιολόγησαν ως μέτρια την εστίαση σε κάποιους όρους και στο ερώτημα αν κατανόησαν το εννοιολογικό πλαίσιο απάντησαν θετικά, στηρίζοντας την άποψή τους στο επιχείρημα ότι η ενότητα της Ηθικής μας απασχόλησε αρκετές διδακτικές ώρες (οι ενότητες 3 και 4 ολοκληρώνουν το κεφάλαιο), οπότε το βίντεο λειτούργησε περίπου ως επανάληψη και ανακεφαλαίωση. Βρήκαν αρκετά ταιριαστή τη μουσική επένδυση και εκδήλωσαν την προτίμησή τους σε ταινίες με περισσότερη μουσική και εικόνα και λιγότερο λόγο. Η γενική εικόνα που σχημάτισαν ήταν θετική, αφού επρόκειτο για προσπάθεια στα πρώτα της βήματα και εκδήλωσαν το ενδιαφέρον να κάνουν και εκείνοι το δικό τους βίντεο.


         
Ερωτηματολόγιο  
Φιλοσοφία,  Κεφάλαιο 6, Ενότητες 3-4                                            Ηθικά διλήμματα





Ερωτήσεις σωστού ή λάθους (Σ, Λ)

   Η ηθική μας στάση οφείλει να συντελεί πρωταρχικά στην ευημερία του ατόμου.

   Η ηθική στάση απορρέει από το συνδυασμό λογικής, ενσυναίσθησης, κοινωνικής νοημοσύνης

   Το κοινό περί δικαίου αίσθημα έρχεται σε διάσταση με το θεσπισμένο δίκαιο.

   Ο μύθος βοηθά στο να θέτουμε ηθικά διλήμματα και να αναζητούμε λύσεις.

   Οι ηθικές κρίσεις μας οφείλουν να έχουν καθολικό χαρακτήρα.

   Το πανανθρώπινο αίσθημα ανθρωπιάς μας υποχρεώνει να είμαστε αλληλέγγυοι στους άλλους. 



Να αντιστοιχίσετε τις δύο στήλες:

Ηθική του περιβάλλοντος                          μόλυνση των υδάτων
                                                                                          
Ηθική των επιχειρήσεων                            κλωνοποίηση
                                                                                          
Βιοηθική, δηλαδή ιατρική Ηθική               κανιβαλισμός

 Νομική ηθική                                            χρηματιστηριακά σκάνδαλα                                      


                                                                                         
Να αντιστοιχίσετε τους τύπου της ευθανασίας με το περιεχόμενό τους.

Εκούσια                         ο γιατρός αποσυνδέει το μηχάνημα υποστήριξης
μη εκούσια                    οι  οικείοι  αποφασίζουν για τη  ζωή του ασθενή 
ενεργητική                    ο γιατρός δίνει στον ασθενή κάποια ουσία που επιφέρει το θάνατο
παθητική                       ο ασθενής ζητά από το γιατρό να τον απαλλάξει από τη ζωή


Συμπληρώστε σύντομα το περιεχόμενο των όρων:

Εφαρμοσμένη Ηθική είναι η επιστήμη που _______________________________________


Η κατηγορική προσταγή είναι  _________________________________________________










Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου