Διαγώνισμα στη Φιλοσοφία, Β’Λυκείου, Α’τετράμηνο
1. Να
αποδώσετε σύντομα το περιεχόμενο των όρων Φιλοσοφία,
Μύθος του Σπηλαίου του Πλάτωνα.
Μονάδες
15
2. Να
αναγνωρίσετε τον κλάδο της Φιλοσοφίας
όπου αναφέρεται καθεμιά από τις ακόλουθες θέσεις: Οντολογία, Μεταφυσική,
Γνωσιολογία, Λογική, Ηθική, Αισθητική.
Α. Ο "ηνίοχος των Δελφών" είναι το έργο που εκφράζει περισσότερο από τα
άλλα την κλασική εποχή.
Β. Ο κόσμος έγινε από το συνδυασμό του
αέρα, της φωτιάς, του νερού, της γης, σύμφωνα με τους προσωκρατικούς φιλοσόφους( 6ος αι πχ.).
Γ. Το ατύχημα του Τσερνόμπιλ προκάλεσε
θανάτους κατά συρροήν από καρκινογένεση
τα χρόνια που ακολούθησαν.
Δ. Ο θάνατος δεν είναι το τέλος του κόσμου,
αλλά η απαρχή μιας νέας ζωής.
Ε. Ο μαθητής αναζητά τη γνώση σε εμπειρίες
προσωπικές και όχι στη στείρα απομνημόνευση.
Στ. Για να θεμελιώσουμε τη σκέψη μας στον
προφορικό ή το γραπτό λόγο χρειαζόμαστε επιχειρήματα.
Μονάδες 15
3. Να
καταγράψετε δύο σημεία σύγκρισης ανάμεσα
στη Φιλοσοφία και την Επιστήμη. Μονάδες 20
4. Να
εντοπίσετε τις δύο προκείμενες και το συμπέρασμα και να αξιολογήσετε το
συλλογισμό που ακολουθεί: Το ταφικό μνημείο της Αμφίπολης πιθανολογείται πως
φιλοξενεί τα οστά της Ολυμπιάδας, μητέρας του Μεγάλου Αλεξάνδρου, του ίδιου του
στρατηλάτη ή του Ηφαιστίωνα - στενού
φίλου του, της Ρωξάνης και του
Αλεξάνδρου του Δ’, του Κάσσανδρου και της
γυναίκας του Θεσσαλονίκης ή άλλου στρατηγού, του Νέαρχου για παράδειγμα.
Πρόκειται μάλλον για πολυάνδριο και όχι για μεμονωμένη ταφή και είναι πιθανόν
να υπήρξε λατρευτικός χώρος. Εύλογα, αποδεικνύεται πως αποτελεί μνημείο με
ιδιαίτερο αρχαιολογικό και πολιτισμικό ενδιαφέρον.
Μονάδες 10+5=15
5. Ποια
είναι η χρησιμότητα της Φιλοσοφίας ; Να απαντήσετε στηριγμένοι στις γνώσεις σας
και στο παράθεμα που ακολουθεί: "…Η Φιλοσοφία, με όλο που αδυνατεί να
μας δώσει με βεβαιότητα την αληθινή απάντηση στις αμφιβολίες που η ίδια γεννάς,
μπορεί να υποβάλλει πολλές δυνατότητες που πλαταίνουν το πνεύμα μας και το
απελευθερώνουν από την τυραννία του εθίμου. Έτσι, ενώ μειώνει το αίσθημα της
βεβαιότητας για το πώς είναι τα πράγματα, αυξάνει σε μεγάλο βαθμό τη γνώση μας
για το πώς είναι πιθανό να είναι αυτά. Παραμερίζει το δογματισμό εκείνων που
ποτ΄ε δεν ταξιδέψανε στις περιοχές της λυτρωτικής αμφιβολίας και κρατά ζωντανό
το αίσθημα του θαυμασμού με το να μας δείχνει γνωστά πράγματα από μια άγνωστη
σκοπιά".
Μονάδες 30
Καλή επιτυχία
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου