Διαγώνισμα στη Φιλοσοφία, Β’Λυκείου, Α’τετράμηνο
1.
Να αποδώσετε
σύντομα το περιεχόμενο του όρου Φιλοσοφία.
Μονάδες
10
2.
Να αναγνωρίσετε τον κλάδο της Φιλοσοφίας όπου αναφέρεται καθεμιά από τις ακόλουθες
θέσεις: Οντολογία, Μεταφυσική, Γνωσιολογία, Λογική, Ηθική, Αισθητική.
Α. Ο <<Παρθενώνας>> είναι το έργο που εκφράζει περισσότερο από τα
άλλα την κλασική εποχή.
Β. Ο κόσμος έγινε από το συνδυασμό του
αέρα, της φωτιάς, του νερού, της γης, σύμφωνα με τους προσωκρατικούς φιλοσόφους( 6ος αι πχ.).
Γ. Η θανατική ποινή μπορεί να εφαρμοστεί
μόνο στην περίπτωση των ειδεχθών εγκλημάτων για να δικαιωθεί η οικογένεια του
θύματος .
Δ. Ο θάνατος δεν είναι το τέλος του κόσμου,
αλλά η απαρχή μιας νέας ζωής.
Ε. Ο μαθητής αναζητά τη γνώση σε εμπειρίες
προσωπικές και όχι στη στείρα απομνημόνευση.
Στ. Για να θεμελιώσουμε τη σκέψη μας στον
προφορικό ή το γραπτό λόγο χρειαζόμαστε επιχειρήματα.
Μονάδες 15
3.
Να καταγράψετε δύο σημεία σύγκρισης που διαφοροποιούν τη Φιλοσοφία και την Επιστήμη.
Μονάδες 20
4.
Να εντοπίσετε τις δύο προκείμενες και το
συμπέρασμα και να αξιολογήσετε το συλλογισμό που ακολουθεί: Εκατόν σαράντα αρχαιολόγοι υπέγραψαν κείμενο με το οποίο
χρονολογούν τον τύμβο της Αμφίπολης γύρω από τη μάχη των Φιλίππων, το 42 μ.χ. Η
επίσημη πολιτεία και η αρχαιολόγος που ανασκάπτει τον τάφο τον τοποθετεί την
κατασκευή στο τέλος του τετάρτου αιώνα. Φαίνεται πως απαιτείται η συνεργασία
των πιο πρωτοποριακών μεθόδων χρονολόγησης και ειδικών επιστημόνων, για να
γίνει η ταυτοποίησή του μνημείου και η απόδοσή του στο κατάλληλο ιστορικό
πρόσωπο.
Μονάδες 15+5=20
5.
Ποιος είναι
ο ρόλος του φιλοσόφου στην πολιτεία ; Να απαντήσετε στηριγμένοι στις γνώσεις
σας, στον πλατωνικό "μύθο του Σπηλαίου" και στο παράθεμα από την Πολιτεία του
Πλάτωνα που ακολουθεί. Ομιλητής είναι ο Σωκράτης: "…Έργο, λοιπόν δικό
μας , των ιδρυτών της πολιτείας, είπα εγώ, είναι να αναγκάσουμε τους ιδιοφυείς
να ασχοληθούν με το μάθημα το οποίο προηγουμένως είπαμε ότι είναι το ανώτερο.
Δηλαδή να δουν το αγαθό και να ανέβουν εκείνο τον ανηφορικό δρόμο. Όταν ανέβουν
και δουν το αγαθό…να μην μένουν συνεχώς εκεί ψηλά και να μην θέλουν να
κατεβαίνουν προς εκείνους τους δεσμώτες και να τους αφυπνίζουν".
(ελεύθερη απόδοση του 519 C-D))
Μονάδες 35
Καλή επιτυχία
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου