ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ, ΚΕΦ. 6,ΕΝ. 4
Πρακτικές εφαρμογές
του ηθικού προβληματισμού.
Οι ηθικές αξίες σήμερα, δεν απασχολούν μόνο σε θεωρητικό
επίπεδο , αλλά και στο πεδίο της εφαρμοσμένης ηθικής, που στοχεύει στην
προσέγγιση και επίλυση διλημμάτων, επειδή
- συχνά η ωφέλεια του συνόλου και του ατόμου συγκρούονται
- τίθεται θέμα της δίκαιης διαχείρισης θεμάτων στο πρακτικό επίπεδο
- τονίζεται η πολιτικής διάσταση(του συνόλου) των προβλημάτων.
Έτσι, σήμερα μιλούμε για:
·
Ηθική του περιβάλλοντος
·
Ηθική των επιχειρήσεων
·
Βιοηθικής, δηλαδή για την ιατρική Ηθική(
ευθανασία, εκτρώσεις, κλωνοποίηση, γενετικά τροποποιημένα τρόφιμα)
·
Νομικής ηθική(θανατική ποινή, πειράματα πάνω σε
θανατοποινίτες, ποινικοποίηση πχ του κανιβαλισμού).
Ευθανασία, ένα παράδειγμα εφαρμοσμένης
(Βιο)ηθικής: πρόκειται για τη θανάτωση ενός βαρέως πάσχοντος για λόγους
ευσπλαχνίας.
Eφαρμόζεται: σε περιπτώσεις σοβαρής ασθένειας ή ατυχήματος
και η ζωή δεν είναι ανεκτή για τον πάσχοντα.
Διακρίνεται σε:
Εκούσια: ο ασθενής ζητά από το γιατρό
να τον απαλλάξει από τη ζωή και
μη εκούσια ευθανασία: ο ασθενής είναι
σε κωματώδη κατάσταση
ενεργητική: ο γιατρός δίνει στον ασθενή κάποια ουσία
που επιφέρει το θάνατο και
παθητική ευθανασία: ο γιατρός
αποσυνδέει το μηχάνημα υποστήριξης, σταματά τη διατροφή ή τη θεραπεία.
Θέση:Η ηθική στάση απέναντι στην ευθανασία
καθορίζεται από την ηθική θεωρία του καθενός μας.
Πχ.
Πώς θα αντιδρούσε ο χριστιανός και η
εκκλησία στο πρόβλημα; Οι ηθικές αρχές «ου φονεύσεις» και «αγάπα τον πλησίον
σου» πώς λειτουργούν;
Πώς λειτουργεί η καντιανή δέσμευση να
μην σκοτώσουμε ποτέ και να αντιμετωπίζουμε τους ανθρώπους ως αυτοσκοπό και όχι
ως μέσο για την επίτευξη κάποιου σκοπού; Μήπως η ευθανασία μοιάζει με την υποβοηθούμενη
αυτοκτονία την οποία ο Καντ καταδικάζει;
Πώς θα έβλεπε ένας ωφελιμιστής την
ευθανασία; Θα γλίτωνε από πόνους τον ασθενή και από κόπωση ή στενοχώρια για το
αγαπημένο τους πρόσωπο(που υποφέρει) τους συγγενείς;
Γιατί στην Ολλανδία επιτρέπεται υπό όρους
η ευθανασία;
Συμπεράσματα: οι ηθικές αποφάσεις είναι οι
δυσκολότερες που καλούμαστε να πάρουμε και οφείλουμε να διατυπώνουμε ηθικές
κρίσεις για κάθε περίπτωση.
Θέματα για συζήτηση: η θανατική ποινή.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου